
Prijedlog proširenja prava osiguranih osoba u okviru novog standarda prava na dentalnu zdravstvenu zaštitu iz obveznog zdravstvenog osiguranja vezan za primjenu Uredbe (EU) 2017/852 o živi od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje KLASA: 029-01/23-01/24. URBROJ: 338-01-04-01-25-2 od 7. srpnja 2025. godine - odgovor, dostavlja se
Poštovani,
Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) je zaprimo dopis od Hrvatske komore dentalne medicine (u daljnjem tekstu: Komora KLASA: 900-01/25-02/9, URBROJ: 338-01-04-25-2 od 5. rujna 2025. (u daljnjem tekstu: Očitovanje Komore), u kojem i je dostavljeno očitovanje Komore na prethodno mišljenje Zavoda o predmetnoj tematici.
Prema Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2017/852 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. svibnja 2017. o živi i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1102/2008 (u daljnjem tekstu: Nacrt prijedloga zakona), Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) je naznačen kao nadležan za donošenje općih akata kojima se utvrđuju prava osiguranih osoba na dentalnu zdravstvenu zaštitu iz obveznog zdravstvenog osiguranja, kao načini i uvjeti ostvarivanja tih prava, te općih akata kojima se utvrđuje način provođenja, odnosno uvjeti ugovaranja zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja.
Zavod je pristupio rješavanju predmetne tematike na temeljit, stručan odgovoran način te donio prijedlog novog standarda prava osiguranih osoba na dentalnu zdravstvenu zaštitu iz obveznog zdravstvenog osiguranja (u daljnjem tekstu: standard), imajući u vidu potrebe osiguranih osoba, a jednako tako i ostalih dionika u procesu njegove primjene. Zavod je u svrhu primjene novog standarda za zubne ispune na trajnim pretkutnjacima i kutnjacima predložio uvesti oba materijala: nanofilne kompozite i stakleno-ionomerne cemente.
Nastavno navedenom te obrazloženim stavkama iz Očitovanja Komore, Zavod iznosi svoje mišljenje na sljedeći način:
1.1. Očitovanje Komore, stavka KOMPOZITNI ISPUN, a/ estetika ispuna
Kao što Komora navodi kompozitni materijali za zubne ispune se koriste za nadomještanje izgubljenog. odnosno oštećenog zubnog tkiva te se njihovom uporabom ponovno uspostavlja funkcija zuba, a obzirom da dolaze u različitim nijansama žuto-bijele boje imaju i svoj estetski aspekt. Međutim, bilo bi pogrešno ignorirati njihov terapijski, funkcionalni učinak i svesti ih na isključivo estetski postupak.
Također, kompozitni ispuni se već primjenjuju kao standardni terapijski postupak u liječenju trajnih sjekutića i očnjaka za sve osigurane osoba Zavoda te trajnih pretkutnjaka kutnjaka za osobe do 18. godine života, trudnice i dojilje.
Nadalje, osigurane osobe Zavoda ostvaruju prava na dentalnu zdravstvenu zaštitu iz obveznog zdravstvenog osiguranja temeljem utvrđene medicinske indikacije od strane izabranog doktora medicine, odnosno kod specijalista odgovarajuće specijalnosti dentalne medicine, na osnovi uputnice izabranog doktora dentalne medicine u zdravstvenim ustanovama i kod zdravstvenih radnika privatne prakse, uključenih u mrežu javne zdravstvene službe, koji imaju sklopljen ugovor sa Zavodom o provođenju dentalne zdravstvene zaštite, pod uvjetima i na način utvrđen općim aktima Zavoda o ugovaranju zdravstvene zaštite. Pritom, prema odredbi članka 3. stavak 1. Zakona o dentalnoj medicini („Narodne novine", broj 121/03, 117/08, 120/09, 46/21 — u daljnjem tekstu: Zakon o dentalnoj medicini) u procesu. donošenja odluka i izbora dijagnostike i odgovarajućeg liječenja doktor dentalne medicine je samostalan u postupanju, sukladno znanstvenim saznanjima i stručno dokazanim metodama koje odgovaraju suvremenom standardu dentalne struke, a ujedno prema odredbi članka 43. stavak 4. istog zakona, Komora pruža zaštitu građanima u ostvarivanju prava s obzirom na kvalitetu. sadržaj i vrstu usluge dentalne medicine, usluge dentalnog tehničara i usluge dentalnog asistenta, koja im se pruža.
Slijedom navedenog, pitanja koja su postavljena u vezi s postupanjem doktora dentalne medicine prilikom donošenja stručnih odluka o provođenju dijagnostičko-terapijskih postupaka, odnosno odgovaraju ii izrađeni zubni ispuni pravilima struke, su pitanja iz nadležnosti Komore.
U vezi s pitanjem o mogućnosti ponavljanja ispuna unutar jamstva zbog subjektivne estetike, upućujemo vas na odredbu članka 34. stavka 3. Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine", broj 80/13, 137/13, 98/19, 33/23; 105/25 u daljnjem tekstu: Zakon), koja propisuje kako se osiguranim osobama Zavoda u okviru prava na zdravstvenu zaštitu iz obveznoga zdravstvenog osiguranja ne osigurava plaćanje troškova zdravstvenih usluga koje su pružene na način i po postupku koji nije propisan propisima Europske unije, Direktivom 2011/24/EU, međunarodnim ugovorom. ovim Zakonom, odnosno podzakonskim propisima donesenim na temelju ovoga Zakona. kao i za terapijske i dijagnostičke postupke te lijekove koji su provedeni, odnosno primijenjeni na zahtjev osigurane osobe u okolnostima kada ti postupci i lijekovi nisu određeni od strane ugovorne zdravstvene ustanove iii ugovornog zdravstvenog radnika privatne prakse u sklopu korištenja prava iz obveznoga zdravstvenog osiguranja po svojoj vrsti i količini nisu pravo iz obveznoga zdravstvenog osiguranja.
1.2. Očitovanje Komore, stavka KOMPOZITNI ISPUN, b/ potrebno duže radno vrijeme i c/ stvaranje „listi čekanja"
Zavod je svjestan činjenice kako primjena novog standarda u ugovornim ordinacijama dentalne medicine u određenoj mjeri povećava troškove materijala i vrijeme izrade zubnih ispuna u odnosu na prijašnji standard, stoga je za potrebe uvođenja novog standarda Zavod osigurao dodatna financijska sredstva, kako je to i predviđeno odredbama Nacrta prijedloga zakona.
2.1. Očitovanje Komore, stavka OPREMLJENOST ORDINACIJA DENTALNE MEDICINE, a/ tehničke i organizacijske pretpostavke za kvalitetne kompozitne ispune - minimum propisa/ standard izvrsnosti, b/ opremljenost: što čini razliku u kvaliteti (iznad propisanih minimalnih uvjeta), stavka SUHO RADNO POLJE ograničenja u praksi
Zavod se pozivajući na odredbe Pravilnika o normama i standardima za obavljanje zdravstvene djelatnosti („Narodne novine", broj 52/20, 117/25), u skladu s činjenicom da se kompozitni ispuni već rutinski primjenjuju kao standardni terapijski postupak u liječenju sjekutića i očnjaka za sve osigurane osoba Zavoda te trajnih pretkutnjaka i kutnjaka za osobe do 18. godine života, trudnice i dojilje te kao izvanstandardni postupak za sve ostale osigurane osobe, iznad 18. godine starosti, ispravno zaključio da su sve postojeće ugovorne ordinacije dentalne medicine opremljene potrebnom opremom za izradu kompozitnih ispuna na trajnim pretkutnjacima i kutnjacima.
3.1. Očitovanje Komore, stavka SUHO RADNO POLJE, a/ tvrdnja Zavoda da staklonoionomerni materijal nije pogodan kao trajni ispun na stražnjim zubima
Prijedlog Zavoda je da se uvedu oba materijala: nanofilni kompoziti i staklenoionomerni cementi kao standardni materijali za izradu trajnih ispuna na trajnim pretkutnjacirna i kutnjacima za sve osigurane osobe. Oba materijala imaju svoju primjenu u stražnjem segmentu zubnog niza, a po potrebi se mogu i kombinirati u tzv. sandwich tehnici kako bi se iskoristila najbolja svojstva oba materijala. Medicinsku indikaciju o tome koji će se materijali koristiti temeljem članka 3. Zakona o dentalnoj medicini, samostalno utvrđuje izabrani doktor dentalne medicine, odnosno specijalist odgovarajuće specijalnosti kojem je osigurana osoba upućena na osnovi izdane uputnice od strane izabranog doktora. Ono što Zavod zahtijeva od ugovornih partnera u djelatnosti dentalne medicine je vođenje točne, iscrpne i datirane dentalne dokumentacije o stanju pacijenta i njegovom liječenju u skladu s propisima o evidencijama u području zdravstva, kako to propisuje odredba članka 23. stavak 1. Zakona o dentalnoj medicini.
4.1. Očitovanje Komore, stavka SEKUNDARNI KARIJES - znanost, ne stigma
Zavod nikada nije tvrdio da je pojava sekundarnog karijesa isključivo posljedica nestručnog rada, već je izrazio zabrinutost u vezi s tvrdnjom iz dopisa Komore od 5. svibnja 2025., KLASA: 900-01/25-02/6, URBROJ: 497-01/01-25-01, koja navodi kako „s obzirom na osjetljivost kompozitne tehnike, povećava se rizik od loše izvedenih ispuna i pojave sekundarnog karijesa." Zavod ni na koji način nije imao namjeru dovoditi u pitanje dignitet dentalne struke te prihvaća dodatno obrazloženje navedene tvrdnje Komore, kojim se otklanja svaka mogućnost njezinog krivog tumačenja.
4.1. Očitovanje Komore, stavka JAMSTVENI ROK (1 g.) i ROK UPORABE (3 g.)
Zavod je primio na znanje komentare Komore u vezi s mogućim problemima koji mogu proisteći iz uvođenja jamstvenog roka i roka uporabe kompozitnog ispuna. Intencija uvođenja jamstvenog roka nije bila penalizacija doktora dentalne medicine, već zaštita prava osiguranih osoba i standarda javno-zdravstvene dentalne skrbi. Dodatno, Zavod smatra kako je stavljanje naglaska na vođenje točne, iscrpne i datirane dentalne dokumentacije, kao i očuvanje samostalnosti li postupanju doktora dentalne medicine, sukladno znanstvenim saznanjima stručno dokazanim metodama koje odgovaraju suvremenom standardu dentalne struke, kako propisuju odredbe Zakona o dentalnoj medicini, u najboljem interesu doktora dentalne medicine.
5.1. Očitovanje Komore, stavka FINANCIRANJE
Nastavno na iznesene prijedloge Komore možemo izvijestiti kako Zavod planira osigurana sredstva za provođenje Nacrta prijedloga zakona distribuirati putem povećanja limita ugovornim ordinacijama dentalne medicine. Vezano za prijedloge Komore o uvođenju modela dentalne police te regulacije naplate izvanstandardnih dentalnih usluga, a obzirom da se predmetnim prijedlogom utvrđuje novi standard dentalne zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja, možemo izvijestiti kako navedeni prijedlozi Komore nisu predmet ove tematike.
Zaključno, pozdravljamo doprinos Komore u zajedničkom nastojanju osiguranja kvalitetne dostupne dentalne zdravstvene zaštite u okviru javnog zdravstvenog sustava te ćemo nastaviti raditi na pravovremenoj prilagodbi financijskog i organizacijskog okvira za poboljšanje oralnog zdravlja naših sugrađana.
S poštovanjem,
