
Zabrana reklamiranja nezdrave hrane djeci
Član Svjetske udruge dentalne medicine, FDI-a
25. srpnja 2023. godine
U naprednom koraku za promicanje oralnog i općeg zdravlja, Norveška zabranjuje reklamiranje nezdrave hrane i pića djeci mlađoj od 18 godina. Saznajte više kroz ovaj pronicljivi intervju
Početkom lipnja većina u norveškom parlamentu odobrila je potez da se zabrani reklamiranje nezdrave hrane i pića djeci mlađoj od 18 godina.1 Ovaj je pomak monumentalan u postizanju boljeg oralnog i općeg zdravlja stanovništva u zemlji. Saznajte više o tome kako je došlo do realizacije ovog važnog zakona kroz ovaj intervju s članom FDI-a, Norveškim stomatološkim udruženjem i Norveškom zdravstvenom organizacijom.
Možete li ukratko objasniti zašto su norveška odluka i važni zakoni o zabrani reklamiranja nezdrave hrane i pića djeci mlađoj od 18 godina (početak primjene početkom 2024.) značajni za oralno i opće zdravlje?
Iz istraživanja znamo da postoji jaka veza između količine reklama koje djeca vide za nezdravu hranu, poput grickalica i slatkiša, i njihovog unosa kalorija. Globalni trend rasta broja pretilih može se osjetiti i u Norveškoj, gdje 1 od 5 djece ima prekomjernu težinu ili je pretilo. Zdravstvene rizike povezane s tim konačno su uvidjeli i naši političari, a mi smo vrlo ponosni što je Norveška izgleda prva zemlja koja je zabranila ovaj marketing usmjeren na djecu do 18 godina, kao što je preporuka Ujedinjenih naroda (UN) i Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).
U općoj zdravstvenoj perspektivi, nezdrava hrana i pića koji sadrže velike količine šećera i masti, visoko su rizične hranjive tvari povezane s pretilošću, dijabetesom, kardiovaskularnim bolestima, kao i mnogim drugim općim bolestima uključujući oralne bolesti. Mnoga pića bez šećera sadrže zamjene za šećer, a WHO neke od njih trenutačno smatra mogućim kancerogenima. Važno je da Norveška udruga dentalne medicine (NDA) utječe na zdravstvene vlasti da uvedu sustavnije propise, ne samo za poboljšanje oralnog zdravlja, već i za poboljšanje općeg zdravlja.
Na primjer, važno je da NDA surađuje s drugim organizacijama, poput Norveške zdravstvene udruge, u borbi protiv pretilosti, koja je jedna od glavnih prijetnji općem zdravlju i oralnom zdravlju. Pretilost je, među mnogim drugim stvarima, usko povezana s dijabetesom, koji je pak povezan s problemima oralnog zdravlja. Za NDA je važno sagledati probleme s oralnim zdravljem u kontekstu općeg zdravlja, kako bi se oboje bolje poboljšalo. Pića s niskim pH povezuju se s problemima zuba, ali ih se također treba smatrati općim zdravstvenim problemom s učincima na opću prehranu. Posljednjih nekoliko godina svjedoci smo povećane komercijalizacije nezdrave hrane i pića usmjerene na adolescente i djecu. Taj je pritisak uglavnom usmjeren putem kanala društvenih medija.
Možete li opisati koliko je vremena trebalo od trenutka kada je ova potreba za zagovaranjem identificirana do kada je odluka odobrena u parlamentu zemlje u lipnju 2023.?
Ovo je bio dug proces. Naša je vlada predložila sličnu zabranu 2012. To je naišlo na velike proteste aktera u industriji, što je dovelo do kompromisa u kojem je samoj prehrambenoj industriji dana odgovornost za reguliranje i zaštitu djece od ove vrste marketinga. Nije iznenađujuće da to nije uspjelo. S novom bijelom knjigom o javnom zdravstvu koja je bila na putu ove godine, dobili smo zamah koji nam je bio potreban da ponovno pokrenemo ovo pitanje i uspjeli smo kroz kampanju lobiranja s jakim argumentima i dobrim saveznicima.
Tko je još bio uključen u ovaj napor zagovaranja i što je motiviralo Norvešku udrugu dentalne medicine da se pridruži ovom nastojanju?
Kad se prije deset godina raspravljalo o ovoj zabrani, zdravstvene organizacije nisu bile spremne na snažno protivljenje, lobiranje i oštru raspravu koja je uslijedila, uz ismijavanje i taktike zastrašivanja iz industrije. Nismo htjeli dopustiti da se to ponovi, pa smo se ovaj put udružili kako bismo formirali savez i radili zajedno s nekim od najutjecajnijih organizacija i profesionalaca na tom području. Zajedno s Norveškom udrugom dentalne medicine i Norveškom zdravstvenom udrugom imali smo različite saveznike poput UNICEF-a, organizacije mladih Zaklade Save the Children, Norveškog društva za borbu protiv raka, Vijeća potrošača i Geitmyra Culinary Center for Children. Svađali smo se iz različitih perspektiva, ali s istim zaključkom: Moramo zabraniti ovaj marketing.
Glavni cilj u fazi 1 bila je borba protiv pretilosti. Kao što je gore spomenuto, NDA je bio visoko motiviran pridružiti se prije nego što je pozvan u članstvo. Naše trenutno mišljenje je da je jedini način dugoročnog poboljšanja oralnog zdravlja vidjeti oralno zdravlje kao sastavni dio općeg zdravlja i surađivati s drugim organizacijama.
Jeste li naišli na uplitanje industrije od strane tvrtki koje se zalažu protiv ovog zakona, i ako jeste, kako ste se borili protiv toga?
Čuli smo od političara da su primali pozive i pozive za sastanke od zabrinutih aktera u industriji, ali malo ih je bilo na otvorenom možda zbog velike podrške javnosti ovoj zabrani. Zapravo, pobuditi simpatije za pravo da svojoj djeci guramo nezdravu hranu je težak zadatak, ali spremni smo na još toga lobiranja kada Vlada predstavi svoj prijedlog novih propisa, i dođemo do rasprave o detaljima. Sa stajališta Norveške udruge zdravstva, nadamo se da će vlada slijediti nedavno dane savjete WHO-a o izradi politike koja je dovoljno sveobuhvatna i koja ograničava moć marketinga hrane da ih uvjeri.
Postoje li važne lekcije koje druge nacionalne udruge dentalne medicine koje žele poduzeti slične napore zagovaranja, mogu imati na umu?
NDA vjeruje da je važno imati jasnu politiku koja integrira oralno zdravlje u opće zdravlje, s jasnim načinom razmišljanja doktora dentalne medicine koji su prvi u redu za pružanje preventivne zdravstvene zaštite i liječenja bolesti i stanja u ustima. Također je važno imati jasnu politiku o kozmetičkim tretmanima koju zdravstvene organizacije trebaju shvatiti ozbiljno. Neophodno je udružiti napore s drugim zdravstvenim organizacijama kako bi se izgradio snažan politički pritisak i čvrsto se usprotiviti onima koji reklamiraju nezdravu hranu i piće. Važno je informirati javnost na svim medijskim kanalima kako bi se i oni i političari uključili u taj izazov.
Što se nadate postići ovim zakonodavstvom i kako će se mjeriti učinak?
Djeca su izložena ogromnoj količini marketinga, uključujući i nezdravu hranu i piće. Marketing funkcionira, zato ga je potrebno regulirati kako bismo zaštitili zdravlje djece. Jedna od velikih promjena je korištenje društvenih medija i utjecajnih osoba, što znači da su djeca izložena ovakvoj vrsti marketinga na kanalima u koje roditelji imaju malo uvida i kontrole. Ovim novim zakonodavstvom to se može regulirati i ograničiti. Očekujemo da će ovaj zakon biti učinkovit i smanjiti količinu nezdrave hrane i pića koju će djeca konzumirati. Treba izmjeriti učinak kako bismo vidjeli je li propis učinkovit ili treba biti još opsežniji. Naš cilj je zaštititi zdravlje naše djece. Kada je riječ o stvarima kao što su oralno zdravlje ili pretilost, prevencija je puno bolja od pokušaja kasnijeg liječenja.
Nadamo se da ćemo smanjiti prevalenciju i incidenciju pretilih osoba, osoba s dijabetesom, osoba s pothranjenošću i spriječiti eroziju zuba i karijes, i mnoge druge stvari, kao što se nadamo da će biti prikazano u nacionalnim anketama, u nacionalnim sustavima arhiviranja zdravstvenih podataka i u ciljanim istraživanjima . Iako očekujemo da ćemo prvo vidjeti učinke kod adolescenata i mladih odraslih osoba, nacionalna zdravstvena istraživanja vjerojatno će vrlo rano vidjeti učinke poboljšanja zdravlja kod starije populacije zbog utjecaja koji djeca imaju na obiteljske navike.
Napomena urednika: ovaj članak je poslala vanjska strana i uređen je u skladu s uredničkim smjernicama FDI-ja. Izraženi stavovi su stavovi izvornog autora.
Reference
------------
- Norveška će zabraniti reklame nezdrave hrane namijenjene djeci (2023.) SIGURNO.
(Pristup: 25. srpnja 2023.).
Uredništvo hkdm.hr
Izabrao, priredio: Zvonimir Kaić
Izabrao, priredio: Zvonimir Kaić